המהפכה של אקרשטיין "התעשייתיות מאפשרת יצירתיות"
100 שנה אחרי שנוסדה, אקרשטיין מוכיחה שבזכות הטכנולוגיה והייצור התעשייתי היא יכולה להפוך כל פרויקט להזמנה אישית ולהגשים כל חלום אדריכלי
זה נשמע כמו סתירה, אבל זה בדיוק מה שקורה: ככל שהייצור התעשייתי הופך מתקדם יותר, כך הוא מאפשר ביטוי אישי עמוק יותר. אקרשטיין, שחוגגת השנה מאה שנה לייסודה, מובילה מהפכה שבה דווקא המכונות התעשייתיות מאפשרות למעצבים לחלום בגדול ולממש בדיוק את מה שתכננו. התוצאה: פרויקטים שמשלבים יעילות תעשייתית עם חתימה אישית ייחודית.
הסוד טמון בהבנה שמשטור אין פירושו אחידות. כשטכנולוגיית הייצור מספיק מתקדמת, היא מאפשרת גמישות שלא הייתה אפשרית בעבר. האדריכל יכול לחלום על דפוס ייחודי, על צבע מותאם אישית, על תבנית שמספרת סיפור - והתעשייה מסוגלת לממש את החזון הזה בקנה מידה וביעילות של ייצור המוני.
מ- 1925 עד היום או איך פורד קשור לחדשנות ישראלית?
כשאקרשטיין נוסדה ב-1925, העולם הכיר את המהפכה התעשייתית של הנרי פורד. מכונית הפורד דגם T, שיוצרה בין השנים 1908-1927, הייתה סמל הייצור ההמוני: "כל צבע שתרצו, כל עוד הוא שחור". הסיבה הייתה פשוטה - צבע שחור היה הזול והמהיר ביותר לייצור, מה שהפך את הייצור ההמוני ליעיל אך מוגבל. מאה שנה אחר כך, אקרשטיין מוכיחה שאפשר אחרת. "אנחנו מקבלים פניות מאדריכלי נוף שמאתגרים אותנו ומותחים את היכולות שלנו", מסבירה טל דותן טלמור, מנהלת מחלקת שיווק ותכנון אדריכלי בחברת אקרשטיין. "היום, הטכנולוגיה מאפשרת לממש את החזון היצירתי של האדריכל בדיוק כפי שהוא חלם עליו - ובכל צבע שהוא רוצה".
סדרת הטרצו החדשה מדגימה את העקרון הזה בצורה מושלמת. "אפילו בהיותנו חברה בת 100 שנה, אנחנו מחזירים את הטרצו לאופנה עם סדרה של אריחי טרצו איכותיים בעלי נראות עיצובית יוקרתית שמתחרה באבן טבעית, תוך שמירה על תכונות טכניות מצוינות", מסבירה דותן טלמור. בעוד שהתהליך התעשייתי מבטיח אחידות ועלויות סבירות, הגמישות בבחירת האגרגטים, הצבעים והמידות, מאפשרת לכל אדריכל ליצור משהו ייחודי לפרויקט שלו.
מטריקס - גיאומטריה כשפה אישית
סדרת המטריקס לוקחת את הרעיון צעד קדימה. המערכת הטרפזית, שמיוצרת בדיוק תעשייתי מוחלט, מגוון רחב של שילובים ודפוסים. כל פרויקט יכול לקבל תצורה ייחודית. הרכיבים זהים, אבל הקומפוזיציה יכולה להיות ייחודית לחלוטין. הטכנולוגיה החדשה הופכת כל פרויקט ל"הזמנה אישית". אדריכלים שפעם היו מוגבלים לקטלוג קבוע של מוצרים, יכולים היום לעבוד עם החברה כמו עם סטודיו יצירה אישי.
"האדריכלים של היום", אומרת דותן טלמור. "לא רוצים מוצרים סטנדרטיים, אלא מחפשים פתרונות שמתאימים בדיוק לחזון של הפרויקט, והטכנולוגיה מאפשרת לממש את הדרישות האלה".
עיצוב המותאם אישית
כיום, מה שפעם היה זמין רק לפרויקטים יוקרתיים עם תקציבים ענקיים, הופך נגיש לכולם. בשורה התחתונה התעשייתיות לא רק שלא מגבילה את היצירתיות - היא מאפשרת אותה. קטלוג המוצרים של אקרשטיין מוכיח את השינוי: במקום מוצר אחד בכמה גוונים, החברה מציעה מערכת עיצובית רחבה. סדרת גימורי אומבריאנו מספקת מגוון של גווני אבן טבעית - מגרניט אפור, גרניט בז ועד לשחור פחם. האבן הפוליגונלית מחדשת עם צורניות שונה בעלת שש צלעות המאפשרת סידור בניראות אקראי למתחמים עירוניים, לכיכרות, טיילות ואיזורי מסחר. בדרך הזו, אקרשטיין משנה את כללי המשחק של עיצוב המרחב הציבורי. במקום לבחור בין יעילות לבין אישיות, אדריכלים יכולים לקבל את שניהם. המכונות מאפשרות לחלומות להתממש. למעשה, זו אולי המתנה הגדולה ביותר שאקרשטיין נותנת לעצמה ליום הולדתה המאה: הוכחה שאפשר להיות תעשייתי ואישי במקביל, ושחדשנות טכנולוגית יכולה לשרת לא רק יעילות אלא גם יצירתיות אנושית.
לכבוד שנת ה- 100 לחברת אקרשטיין הוספנו ממשק חדשנות 2025 בו ניתן לבקר בסביבות הנוף השונות ולהתרשם והמוצרים החדשים.

